Su Kasîdesi [Fuzûlî]

Takdim: Eski edebiyatımız Hz. Peygamber için yazılmış binlerce beyit ve müstakil eserle süslüdür. Bu edebiyatın önemli bir kısmında güzel deyince, dilber deyince, sevgili deyince neredeyse hep ilk akla gelen odur. Asr-i Saadet'te Hassan bin Sabit ve Ka'b ibni Züheyr'in kasidelerinden başlamak üzere Arap, İran ve Türk edebiyatlarında onun için nazmedilen bütün eserlerde ona duyulan özlem ve aşk dile getirilmiştir. Türk edebiyatındaki naatler arasında onu "suyun hararetle aradığı, kapısına ulaşmaya çalıştığı sevgili" olarak tasvir eden bir tanesi vardır ki asırlar boyunca zevkle okunmuş ve hâlâ da okunmaktadır. Kasidelerin 'nesîb' yahut 'teşbîb' denen başlangıç bölümlerinde, şairlerin gerek şiir sanatındaki kudretlerini göstermek, gerekse methedecekleri şahsın övgüsüne güçlü ve etkili bir üslûpla başlamaya zemin hazırlamak üzere bir tabiat yahut güzel tasviri ile başlamaları edebî bir gelenektir. Ancak bizim edebiyatımızda pek çok örneği görüldüğü üz...

Tahammül mülkünü yıkdın Hülâgû Han mısın kâfir [Nedîm]



1. Tahammül mülkünü yıkdın Hülâgû Han mısın kâfir
Amân dünyâyı yakdın âteş-î sûzân mısın kâfir

2. Kız oğlan nâzı nâzun şeh-levend âvâzı âvâzun
Belâsın ben de bilmem kız mısın oğlan mısın kâfir

3. Ne ma'nî gösterir dûşundaki ol âteşin atlas
Ki ya'ni şu'le-i cân-sûz-ı hüsn ü ân mısın kâfir

4. Nedir bu gizli gizli âhlar çâk-ı girîbanlar
Bir şûha sen de 'âşık-ı nâlân mısın kâfir

5. Sana kimisi cânım kimi cânânım deyü söyler
Nesin sen doğru söyle cân mısın cânân mısın kâfir

6. Şarâb-ı âteşinin keyfi rûyun su'lelendirmiş
Bu hâletle çerâğ-ı meclis-i mestân mısın kâfir

7. Niçün sık sık bakarsın böyle mir'ât-ı mücellâya
Meğer sen dahi kendi hüsnüne hayrân mısın kâfir

8. Nedîm-i zârı bir kâfir esîr etmiş îşitmişdim
Sen ol cellâd-ı dîn düşmen-i îmân mısın kâfir

Yorumlar